Onze restaurants mogen weer open!
Hoe houden wij ons aan de richtlijnen?
In onze anderhalvemetersamenleving is het, uiteraard, van groot belang dat ook wij anderhalve meter tussen de gasten onderling en onze medewerkers kunnen garanderen. Alle werkprotocollen zijn herzien, maar ook is er gedacht aan de inrichting van de restaurants en het hotel om volledig te voldoen aan alle nodige voorzorgsmaatregelen, waardoor gasten en medewerkers op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen blijven. Deze nieuwe situatie vraagt om vereiste aanpassingen en herziene procedures in het hotel en de restaurants, maar ook om de flexibiliteit van de medewerkers om op andere wijze te werk te gaan. Op deze manier wordt de veiligheid en gezondheid van zowel medewerkers als gasten maximaal gewaarborgd.
Hiervoor hebben wij de volgende hoofdmaatregelen getroffen:
- Voor het serveren van onze gerechten maken onze medewerkers gebruik van zogeheten roomservice trolleys of afzettafels. Hierdoor kan de 1,5 meter afstand tussen medewerkers en blijven de medewerkers op 1,5 meter afstand van de gasten.
- Ons keuken- en bedieningsmedewerkers draagt handschoenen.
- Onze tafels staan minstens anderhalve meter uit elkaar. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om gasten niet direct achter elkaar plaats te laten nemen. Hiervoor hebben we ons totale aantal zitplaatsen teruggedrongen, om op die manier de veiligheid te kunnen garanderen.
Hygiënelabel
Mercure Hotel Tilburg Centrum is een franchise hotel van de internationale hotelketen Accor Hotels. Om de terugkeer van de horeca te ondersteunen, sloeg Accor Hotels de handen ineen met Bureau Veritas, wereldleider op het gebied van testen, inspectie en certificering. Samen ontwikkelden zij een label dat bewijst dat de juiste veiligheidsnormen en reinigingsprotocollen zijn bereikt, waardoor bedrijven weer kunnen openen.
Concreet zal de output van deze inspanning een operationele gids zijn die ter beschikking wordt gesteld aan alle belanghebbenden in de horeca, waardoor ze de gezondheids- en veiligheidsaanbevelingen van autoriteiten (WHO, Ministerie van Volksgezondheid, enz.) streng kunnen toepassen, zowel in ruimtes voor gasten als achteraan kantoor- en horecaruimtes. U als gast kan, voordat u een verblijf boekt, op een speciale Bureau Veritas website controleren of het hotel of restaurant gecertificeerd is door Bureau Veritas, en er dus voldoende rekening is gehouden met de maatregelen.
Lees hier meer over het hygiënelabel.
Welke maatregelen treffen wij verder?
We voeren maatregelen in die erop gericht zijn om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. Deze maatregelen communiceren wij zowel naar onze medewerkers als onze gasten. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken.
Dit zijn onze maatregelen:
1. Was uw handen regelmatig – minimaal elke 30 minuten bij contact met voedsel en gasten en minimaal elke 3 uur bij kantoorfuncties – spreek elkaar hier ook op aan;
2. Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
3. Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze ook direct weg na gebruik;
4. Weet waarom we geen mondkapje dragen (zie punt A).
Verder:
- We letten extra op (onze) hygiëne;
- Kamers: er is extra aandacht voor alle aanraakpunten in de kamers -en rondom de kamers(gangen). Dit houdt in dat we de afstandsbediening, alle deurklinken, alle leuningen, handvatten van kasten en minibar, lichtknopjes, en andere objecten die gasten veel aanraken extra grondig gaan reinigen;
- Openbare ruimtes: er worden extra rondes door onze ochtend en avondploeg gelopen om in de trappenhal de trapleuningen extra te reinigen, evenals de klinken in de toiletten. Dit zal meerdere keren per dag gebeuren. Ook zullen wij tussendoor de leuningen van de trap reinigen;
- We zorgen dat het zeeppompje altijd is gevuld op het toilet;
- Er zijn altijd schone (papieren) handdoeken voor gasten en medewerkers beschikbaar;
- Desinfecterende zeep is beschikbaar voor gasten en medewerkers op verschillende locaties zodat deze ook tussentijds de handen kunnen desinfecteren.;
- Aan het registratieformulier, dat gasten tijdens check-in invullen, is onderstaande tekst toegevoegd. Mocht onderstaande van toepassing zijn zal de receptionist(e) de directeur contacteren. Mocht deze niet bereikbaar zijn, wordt er contact gelegd met een ander managementlid: “In verband met Corona covid-19 willen we graag weten of we gasten in huis hebben die uit China, Zuid-Korea, Iran, Singapore, Noord-Italië komen of de afgelopen 14 dagen zijn geweest: Aostadal, Piëmonte, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië. Bent u er in de afgelopen 14 dagen geweest vertel het onze medewerkers zodat we met u kunnen bespreken hoe we het beste kunnen omgaan in het belang van onze andere gasten, de medewerkers en uzelf.”;
- Ook onze medewerkers dienen bij het management aan te geven wanneer zij in een risicogebied zijn geweest of klachten ervaren. Hier zullen wij dan maatregelen voor treffen;
- Bij de receptie is een infrarood thermometer beschikbaar zodat gasten en medewerkers (bij twijfel) hun temperatuur kunnen meten. Indien iemand 38 graden of meer koorts heeft, wordt er contact opgenomen met het beschikbare managementlid;
- Bij de receptie zijn strepen op de vloer aangebracht, zodat 1,5 meter afstand in acht gehouden kan worden;
- Bij de entree van ons hotel, Grand Café Puur en Restaurant Taste! zullen wij desinfectiezuilen installeren, zodat iedereen in de gelegenheid gesteld wordt zijn/haar handen te desinfecteren;
- In onze restaurants staan alle tafels ruim 1,5 meter uit elkaar, zodat gasten deze afstand van elkaar kunnen houden.
- Wij vragen onze gasten zoveel mogelijk contactloos te betalen. Mocht een gast toch in contact gekomen zijn met de terminal zullen wij deze na ieder contact de terminal desinfecteren.
- Gasten die contant betalen vragen wij het geld in het daarvoor bestemde schaaltje te leggen. Na contact met het geld dienen onze medewerkers hun handen de reinigen.
- Bij binnenkomst vragen wij onze gasten bij de daarvoor bestemde ingerichte plekken hun handen te reinigen.
- Bij de receptie wordt u geacht 1,5 meter afstand te houden door bij de eerste streep te blijven staan.
- Tevens zullen wij bij de receptie schermen plaatsen tussen medewerkers en de gast.
- De lift kan slechts door één persoon of personen uit dezelfde kamer gebruikt worden. Aan de buitenkant van elke lift hangt een formulier om gasten en medewerkers hierop te attenderen.
- Roomservice heeft de voorkeur. Als het naar de kamers wordt gebracht, moet het op plateau op een trolley worden geplaatst en de gast neemt de plateau zelf van de trolley af. Zodra de roomservice afgegeven wordt bij een gast, wordt er afgesproken hoe laat het plateau opgehaald kan worden, indien de gast dit nog niet aan kan geven kan de gast de receptie bellen op nummer ‘9’ zodra het opgehaald mag worden. Zodra het er dus een moment is ophaalmoment afgesproken dient de gast het plateau buiten zijn kamer te plaatsen.
(A) Heeft het zin om een mondkapje te dragen?
“In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. Deze mondkapjes helpen alleen, als je ze op de juiste manier gebruikt; ze moeten heel goed sluiten over neus en mond, en je moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus. Je moet de maskers heel nauwkeurig gebruiken en ze regelmatig verwisselen. Dat is in het dagelijks gebruik bijna niet mogelijk”, aldus het RIVM.
(B) Kan het virus zich ook via de lucht verspreiden?
Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel en/of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij/zij kan verspreiden. Er is nog geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven hangen en zich zo kan verspreiden.
C. Kan het nieuwe coronavirus zich ook verspreiden via voedsel?
Dit coronavirus is hoogstwaarschijnlijk van een exotisch dier in China naar de mens verspreid. Op markten worden veel verschillende diersoorten levend bij elkaar gebracht. De omstandigheden op deze markten maakt het makkelijker dat virussen van één diersoort naar een ander dier kunnen overspringen, en ook van dier naar mens kunnen overgaan. Door mens-op-mens-besmetting heeft het virus zich vervolgens verder verspreid. Of de dieren nog een rol spelen in de overdracht in China is nog in onderzoek, de bron is immers niet gevonden. Wij gaan er vanuit dat er in Nederland geen verspreiding plaats kan vinden van dier op mens, ook niet via het voedsel dat hier gegeten wordt. Coronavirussen hebben een dier of mens nodig om ‘in leven te blijven’ en te groeien. Dat kan niet in voedsel.